Sunday, February 3, 2013

Climbing of Bukit Tabur..

28 Januari 2013

Penat lelah bunga buah belom habis aku sambung lagi trip aku ke Bukit Tabur, Taman Melawati Cheras pulak. Tapi kali ni aku pegi dengan geng baru la jugak di tubuhkan iaitu geng budak baru belajar hiking wakaka. Kali ni ramai yang takde cuma aku, ika, rean, adik ika, dayat kawan rean, rosal dan aidil. Cerita ni terjadi sebab si ika jeles tengok aku naik broga haritu, dye ajak pegi lagi kat broga lepas tu rean suh tukar tempat pegi bukit tabur ni ha. So las minit punya plan dapat jugak la cekup si aidil dan rosal yang mana pada mulanya 50-50 nak pegi or tak. Ha nampak kalo tak pegi rugi je sebab memang best!

Sekali lagi aku gigih bangun pepagi buta pukul 5am siap2 semua, dalam kol 5.30am aku gerak pegi amik rosal dengan aidil dekat umah rosal di sungai way. Alahai mak jemahnye diorang ni nak mekup2 la pulak, lame sial aku dok tunggu seseko dalam kete tu ha. Janji dengan ika pukul 6.30am kumpul dekat old town dekat2 ngan rumah rean tapi dekat pukol 7 jugak la baru jumpe.

Pukul 7 lebih kitorg start trekking trek yang memang sedia ada. Ktorg pilih naik dari East Bukit Tabur, parking kete tepi2 jalan je lepas tu ade lorong naik dekat tepi tu. Hah mencanak terus naiknye dengan gamble tak berapa nak stretching ktorg belasah je naik. Trek dye lagi penat dari broga dan bunga buah sebab mendongak je sokmonye sampai ada jugak la tempat2 yang menguji ketahanan mental dan fizikal.

Hiking lebih kurang 3 jam jugak la, pergh best sumpah tak tipu. Kena panjat batu segala bagai by own, takde nak bergantung harap dekat tali ke ape. Semua pakai capai batu ataupun pokok2 yang ade je, tu kalo kata jatuh tu jawabnye icu la kot tak pon lubang 7 kaki. Tapi ramai yang naik termasuk warga2 mat salleh yela sebab view dye memang canti siot kalo sampai dekat puncak tu. Nampak semua kotaraya KL duniawi ni la. Dekat sini kasut ika dengan aidil pulak yang jadi mulut buaya haha tak tau la kena badi kasut aku ke ape.

Bukit Tabur ada 11 peak kalo tak silap (menurut cerita uncle yang selalu naik ni la) tapi aku pon tak tau berapa peak yang kitorg da lepas sebab sesikit je nak posing amik gambo, semua view dye cantik2 dan part paling aku suka part panjat batu yang 90 darjah tu. Thanx pada yg snap dat pictures ye.

Ktorg ikot je jejak Dayat sebab dye dah penah naik sini so mestila kite akan ikot orang yang dah ade pengalaman kan sekali trek nak turun tu tak tahu la celah batu mane sebab takde step langsung nak pijak, kalau langkah jugak jawab dye masuk gaung la. Dah satu hal kena patah balik, ingat kitorg je yang tersilap ada jugak lagi group yang ikot kitorg haha. Tertipu!

So turun punye turun baik punya trek, licin je rasa macam nak gelongsor tapi kalo gelongsor makan dye bebirat la punggung sebab akar kayu bersepah. Dek kerana dok ikot group depan je dah pulak lagi sekali salah jalan turun. Ikotkan kena patah balik la pulak naik 80 darjah cari trek turun yang betol. Tym ni kitorg dah sampai dekat anak air sungai and aku tengok aidil dan rosal muka dah tegar nak panjat. Aku pon tak sanggup kalo ikotkan yang si ika, rean dan adik ika kat belakang sana sebab adik dye lagi penat nak turun dari naik. Pelik!

Bukan kami je yang malas nak patah balik tapi ada lagi 5,6 orang malas jugak so diorag decided nak explore je lagi jalan kat depan tu sebab gaya macam ada trek je. Ha kitorg pon sama gamble nak redah je tak kesah la keluar ikot mane pon. Dah nak sampai ke bwah si ika call suh amik diorg dekat sungai tadi, dah lagi sekali aku dengan aidil patah balik pegi amik. Rosal and dayat jalan dulu ke depan, takde la jauh sangat pon.

Semua dah kumpul so kami keluar ikot kebun getah orang dekat situ. Tanye punye tanye nak ke parking kete kena bejalan lebih kurang 2km melalui jalanraya. MasyaAllah celah rimba mana pulak ntah kami keluar nak menapak kat jalanraya yang panas tu Ya Robbi bercintanye rase, aku lagi rela berjalan dalam hutan 10km berbanding bejalan dekat jalanraya 2km ni. Anjing pon bersiar2 kemain garang2, adoi ai aku kejenye dok menepek belakang aidil and rosal jela. Oh tym ni ika, adik ika and rean da duduk tepi jalan sebab tak larat. Kami b4 je gagah menapak nak pegi amik kete. Nasib la ada pakcik yang baik hati tumpangkan si aidil pegi amik kete.

Balik tu kami hantar si Dayat balik (orang dah kawin kena balik awal) lepas tu pegi makan dekat food court giant (alasan sebab ada air cond). Mulanya nak balik je terus tapi tah camne ade plak mengusulkan cadangan nak pegi mandi2 ha kemain la semua nak. So pegi kem kemensah yg tak berapa nak jauh dari situ.

Mandi2, selam2 sekali buat pertandingan lumba itik. Tah ape kejadah ntah, umo memasing dah nak jadi bapak/mak orang kot tapi perangai serupa budak 5 tahun. Si rosal bawak kad monopoly, hah sekali lagi main kad dekat sini. Lepak je, rilex. 2x ika menumpaskan rean haha aku tak tau la camne nanti diorg kawen si rean nak kena terima kekalahan atas kemenangan si ika.

Dalam pukul 6 macam tu kot kitorang gerak balik, carik bege bakar tapi tutup pulak so terus balik ke rumah masing2 je la. Malam tu pengsan tak sedar diri sampai la esoknye. Dasyat!

Pictures Collection

view dari bawah

trek mengaung

tak ingat dah ni peak dekat mane

ika suh posing gambo bontot -__-"

mendaki

nampak puncak tu? ni pic snap dari puncak sebelumnya

trek menurun batu2

cantik pokok2 kat sini, seyez!

banyak akar kayu berselirat

batu mencanak 90 darjah yang mana kena climb by ur own

berlatar belakangkan tasik ke empangan ntah

puncak yang ke berapa tak tau

ika dan si pentunang

nice, tasik/empangan

mandi manda

kem kemesah

1. slack tak ada windbreaker.
    Itu sahaja komen saya. ha5

2. haha trip dengan dak degree akaun, maleh nak bwk windbreaker. Next tym la naik ag kt sini.