Tuesday, October 16, 2012

Awesome trip awesome people awesome experience..

Aku baru lepas baca blog ika, dye dah update pasal trip kitorg last week. Gelak pecah perot aku ni ha. Abiz sume mende dye dah cite, aku pon jadi tak tau nak tulis ape kt blog usang ni. Takpe la dye dok cite seronok dye kn so meh aku cite perasaan naluri dalaman aku plak.

Idea ni terbit dari minda ika. Dye tetibe post link sal Jeram Besu kat chat fb aku. Dye ajak p sini sb ade 4wd challenges. Aku pon terus on memandangkan tahap kesangapan aku utk outdoor dah menggunung everest dah. Aku ingat dye nak arrange, sekali dye suh aku sb kat opis aku paling takde keje. Amboih! Sesuke je. Plan ni start dari ujung bulan september, dok pike nak carik org sape la nak join mende2 lasak ni, ade ke idok la. Last2 sampai seminggu sebelom pegi dapat pungut 9 orang total. Cun baru ramai sikit and pegi 2 bijik kete.

Aku beria dok bukak chat group invite 9 org ni sebab senang nak update pape kan. Mane yg personnel sikit aku bbm jela, untung sebab sume ade BB. Aku set nak gerak kol 8 dari gombak sebab target sampai kena 10.30 plg lewat. Ah malam tu memasing tido lewat pulak, biase la ade pulak yg pegi tengok bola kat s.alam. Aku pulak dok bizi ke bende laen hari jumaat tu. Tak menang kaki tangan la. Last2 pukul 8.30 baru gerak. Si pemandu waja ni tak tahu jalan, ah ingat aku tau ke tapi gasak aku ikot je direction yg guide tu bagi. Kalut beb bawak sebab aku dok pike Raub ni kena masuk ulu gile mau makan 3 jam jugak. Sekali kol 10 dah sampai haha. Imaging la ribut cmne aku and Rosal bawak. Si amoi cina yg amik kitorg dekat bandar utk guide masuk ke tempatnye tu pon terkejut bila tau perjalanan kitorg juz sejam setengah je. Haha harap tak dapat surat cinta pak polis.

Dari bandar ke basecamp tu dalam 20 minit, get ready tuka baju and prepare barang ape sume. Kol 11, 2 bijik jip 4wd gerak masuk. Jip yg aku naik dihuni gadis2 ayu kat belakang, aku tiqah pady and lyd. Adi kena dok depan jd co pilot. Lagi 1 jip disumbatnye ika bersama raksasa2 rean, aidil and rosal. Haha no space allowed. Sian. Hujan turut menemani perjalanan kitorg and menambah keadventuran trek dye. Pergh badan kena hentak2 dengan palang besi rasa macam segala tulang temulang dah kemek2.  Trek dye gile baban la wa cakap lu. Kelongkangan laluan tayar tu dah macam parit tali air ha punye dalam, kalo buat sungai tu, ikan2 pon boley idop. Aku mmg kagum batak la tengok uncle ni bwk 4wd tu, kalo bagi aku mau tumbang terbalik golek2 la jip tu. 40 minit duduk atas jip tu macam rasa 40 jam woi. Dok pike bile nak sampai, dah macam kena seksaan pukulan dunia. Dosa byk ngat ni. 

4wd tak dapat anta sampai dalam sb ade pokok tumbang so kena trekking dalam 200m. Ah tym ni sebijik macam misi bantuan kemanusiaan. Masing2 dok galas ape jadah barang yg dah sumbat masuk dlm plastik sampah sb tak nak barang2 tu basah.  Mata lega sekejap bile terpandang air terjun Lata Berembun, pergh dye punye sejuk terasa terus menusuk ke kalbu. Belom turun celup kaki lagi tu. Kitorg terus get ready prepare makan sb for sure kalo terjun ni bile naek perot mesti bekeroncong. Aku ni dok la ketuk2 arang bagi kecik2 sb nak jadikan bara bbq. Toleh2 belakang cet sume dah pakat p terjun. Hampeh. Gigih aku idopkan api ni ha pastu tak lame ika pon naek tolong. Ha sebut sal ika aku takleh lupe kejadian prraaakk dye tu tapi takpe la maleh aku cite. Berdose je rase haha. Diorg ni agak2 sume dah beku tau pon naek, ha belapar memasing. Sumbat la dulu bihun bujang aku goreng kol 6 pg td tu dengan nasik yg guide ni bekalkan.

Lame gak nak merasa ayam madu cekononnye tapi salah beli bahan tah tak tahu jadi ayam ape. Masok perot kenyang je tapi pedas dye memasing jelir2 lidah kau. Haha dah gune serbuk cili bekarung memangla. Tak cukup tu masak plak megi, tym ni ujan tengah lebat ha amik da gaye dok negeri salji tu ha. Megi panas2 mmg diperlukan diketika ini. Muke masing2 pucat lesi tunggu megi and ade yg dok membaka diri dekat api bbq tu. Nasib ade tenaga api utk panaskan badan kalo tak hah bepelok le sesama sendiri. Bile part perot dah settle di isi, terus kemas barang and terjun for d last tym. Sbb masa ni dah dekal kol 3 dah so kena la pike nak balik. Nak berendam kat air terjun lepas hujan ah cantik kau. Sejokk siot. Gigil2 kau memasing dah macam parkinson pon ye. Maen pulak selam2 tapi sume looser, menipu. Napas pendek.

Dalam pukol 4 kitorg sekali lagi nek 4wd and melalu trek yg macam haram jadah tu. Oi tunggang tungging jeritan langsuir sume kelua lagi la. Bontot tu mmg tak sempat nak melekat dekat seat pon. Yg si lyd steady je berdiri siap makan coklat lagi. Amboi kite ni takde tempat nak berpaut dah. Tapi untung sikit jip kitorg sebab dok blkg jip lg 1. Kalo ade kayu dahan lalang bagai org depan kena dulu. Kire ktorg dapat hint la nak standby. Masa ni gambo pon tah pakai snap, ape yg kua tu redho je. Takde masa nak posing2 bagai. Jip depan gua tak tau sketsa ape yg diorg buat.

Sampai dekat bawah dalam kol 4 lebih kot so mandi wangi2 dulu. Toilet ade 1 bilik je, tu la laki tu la pompuan. So bapak2 ni kena la bagi mak2 ni mandi dulu. Tabah diorg menunggu giliran. Jangan dilupe tym ni sile periksa kaki kot2 pacat sekalian alam ikot balik. Kaki aku tak kena even aku pakai sandle capai je pon. Haha pacat takot dgn kaki aku kot. Sume dok bercerita happy gile dgn trip kali ni and siap dah plan next trip buat pegi tempat laen pulak. Terus. Haha. Dalam kol 6 lbh kitorg gerak balik la. Rosal aidil ika and rean gerak ke kl terus. Aku and yg laen pegi hanta tiqah ke jengka sekali merasa kaprau dan platu. Ah ika ko tak payah nak jeles sb ko pon dapat bege baka. Alang2 dah kat jengka aku pon singgah balik umah sat. Kol 11 kitorg balik kl semula. Penat weh, nasib balik adi and pady drive. Aku dah tak sedar ape.

To be serious ni pon new experience even aku ade la merase outdoor sebelom ni. Tp ni mmg best sumpah tak tipu. Dapat pulak otak2 macam korg and aku enjoy gile. Next trip pasti menjadi, kite takde la nak challenges sgt. Rilex dulu. Buat naik bukit pon care je kalo kite pandai plan. Aidil sile jalankan tugas anda, memasing dah excited. Orang yg nga semangat ni kite kena cepat takut t semangat tu hilang.

prepare barang

one of tenggiling

geng baru neh

ah tym ni hoyeah la lagi, tunggu sikit lagi

 Berembun waterfall

 tiqah, lyd, aku & pady

 gigih hidopkan api

 bako ayam madu cekononnye

senyuman palsu, jeles oi diorang dah berendam dulu

 nyum2

 maggie masak gune camp stove

 pura2 tahan sejuk 

hoyeah!

phui

 happy gile 

 9 of us hekhok!

 yawn

ni otw balik, sekali lagi

 trek tapi ni tak mbunuh sgt, yg mbunuh tak sempat snap

 trek licin and banyak lalang2

 laluan taya 4wd

 diorang nga berskesta ape tah tym ni

 laluan cerun bukit 

 rean pye spek dah arwah sebelah

 hoi hoi

 best sumpah tak tipu

 adil and rosal, new geng

 uncle yg awesome




No comments:

Post a Comment