Thursday, October 4, 2012

Benci..

Korang tau tak benci ni selalu dikategorikan sebagai perkataan yg negatif. Bile sebut benci je, yezza kite for sure akan terlintas itu adalah sesuatu yg tak baik. Tak elok membenci ni, biasekan dengar org cakap macam tu. Tak dinafikan memang sometimes kite boley kategorikan benci sebagai 1 perbuatan yang negatif namun kite juga perlu pandang benci dari 1 sudut yg positif. Contohnye kite membenci kemungkaran dan perkara2 yg dilaknat ALLAH ( http://www.masjidnurulyaqin.com/berita/30-amalan-yang-dilaknat ). Bukan ke ianya 1 perkara yg positif dan patut dilakukan.

Maksud benci dalam kamus dewan ialah tidak suka, menyampah, tidak selesa, jelak, dan sifat yg tidak sangat suka. Daripada maksud itu benci adalah sifat semula jadi manusia yg tak boleh dipersoalkan.
Kenapa aku bukak entri pasal benci ye? Haha sebab aku pon penah rase membenci yg negatif. Dan sampai ke saat ni perasaan tu tetap ade, payah beno nak buangnye. Bile aku bencikan sesuatu tu, aku langsung tak nak tahu tentangnye. Kalo aku tau confirm perasaan macam nuraka jahanam. Sume mende negatif bersetan dalam otak. Tym ni la timbul perasaan menyampah, sampah, semak, sengal, sebai, serabai and sah2 annoying tahap 7 petala langit.

Sebagai manusia biasa kite memang tak dapat elak dari melakukan kekhilafan. Bile benci kite jadi marah tak tentu pasal, maki2 pada yg dibenci, melawan dan macam2 lagi la yg negatif dipandang. Aku pon terkadang akan jadi macam tu bile benci sebab uncontrolled diri sendiri. Perasaan tu mengawal terus otak and hati. Nanti bile keadaan dah stabil baru la kite sedar ape yang kite buat tadi tu tak sepatutnye.

So perkara paling simple boley kite buat bile benci :

1. Istighfar banyak2 and ingat pada Allah,
2. Amik wudhu' and sebaiknya buat la solat sunat,
3. Baca al-quran atau ape2 ayat yg mendekatkan kita pada Allah yg buat hati kite kembali tenang,
4. Sibukkan diri dgn aktiviti yg diminati,
5. Ignorekan perkara yg related dengannye yg boleh menambahkan kebencian. Juz ingat mende yg baik and manis tentangnye.
 6. Pikir hikmah disebaliknye and think positive.

Haha pandai tak aku bagi langkah2nye, padahal aku sendiri pon terkial2 lagi nak praktikkan mende ni. Biase la yg memikul lagi berat dari yg memandang. Kalo kite tak rasa mmg mudah utk berbicara tp kalo kite yg menanggung, merangkak jugak la nak pulihkan. 

Erkk tibe2 aku speechless eh speech-type nak tulis type. Tak tahu motif sebenar pulak, zzz ni la padah bile buat banyak keje dalam 1 masa, tab dibukak berlambak2 sampai terminimize keja2 yg lain. Papepon keep in touch and selamat beramal utk korang (bajet ramai je baca) and plg penting utk aku sendiri.

No comments:

Post a Comment