Wednesday, September 19, 2012

Kerja or makan gaji..

Tanggal 26/3/2012 aku bukan lagi bergelar penganggur sebab aku di terima bekerja di sebuah syarikat pemilikan bumiputera. Company ni setup bisnes engineering and aku tak tahu la kenapa aku tak boleh nak lari dari ada kaitan dengan engineering dari dulu lagi walhal aku dah pilih cabang perakaunan. Company ni tak lah se gah petronas @ oil and gas. Company kecik je pon, ada lebih kurang 20 staff and jugak ada branch dekat JB. Tapi company ni salu gak wt job dekat luar negara even aku tak pernah terlibat pon. Gaji yang ditawarkan pada mulanya standard la utk fresh graduate ijazah, tak tinggi sangat tak rendah sangat. Tapi sekarang dah naik ye, hehe. Dari umah aku (eh umah abg aku) ke opis dalam 13km tapi disebabkan kekadang jammed so memakan masa dalam 30 minit utk sampai.

Permulaan keje aku datang awal je sokmo and ari2 aku la open gate and pintu. Pastu lame2 dekat kol 10 pagi baru aku sampai (office hours 9.00am-5.30pm). Reason aku sebab aku tak kuar lunch pon waktu tengahari haha memandai je wat suke2 ati. Sumpah masa awal2 ni mmg aku takde keje and sampai kekadang boleh tido la kat opis. Aku tak tau la sebab aku takde keje o aku yg tak reti nak keje. Routine harian aku masok keje bukak email, online fb and twitter den tengok muvi. Keh3 heaven tak keje aku? Siap kalo aku mmg takde keje aritu aku akan bermurah ati untuk kuar awal teman membe aku pergi lunch. Bukan dekat tau nun kat PJ sana, kalo dari Klang den pegi lunch kat PJ kire jauh la kan. Nanti konpem masok lambat o terus dah tak masok. Haha..

Sekarang dah bulan 9 kan, di awal bulan aku layan cite Adam & Hawa kat online. Pastu stat arini aku da kena key in sume entri dalam cash book, general ledger and detailed trial balance. Pasni nak kena anta sume ni pada akauntan bertauliah untuk analyse and den bagi audit pulak. Aku ingat senang je, ok rupenye buat akaun lagi pening dari buat audit. Masa praktikal audit dulu pon serabut jugak tapi tak la seserabut akaun ni sebab kalo tak jumpe pape kite juz kol client and mintak kat diorang je. Ni kalo akaun, kite salah figure ke tak jumpe resit ke or pape jelah sume kena create and buat sendiri. Kalo keje ni jenis update tiap2 bulan takpe lah jugak, ni da 9 bulan baru nak update. Lemau gak otak nak ingat. Tapi for sure kalo gune UBS kepala tak payah serabut, ni sebab kes gune manual. Bos cakap tahun depan baru stat gune system UBS, ok kalo takde aku carik keje laen. Haha..

Actually aku nak keje dengan bank or gomen tapi belom rezeki gamaknye. Kalo ade la dapat aku chow jugak la, buat sementara kena keje cni dulu memandangkan aku ade komitmen utk bayo si Myvi putih tu. Dulu mase ade bf sume sharing is caring, sekarang haha pandai2 la ye nak idop. Tau tak bile membe2 yang same grade dgn aku dapat keje company beso2 aku pon nak la gak kan tapi aku teringat sorg membe aku cakap camni 'kalo ko keje company yg stat dari bawah 2,4 tahun lagi u will become SOMEBODY but if ko kje dgn company yg dah ade segalanya u will become NOBODY". Bila aku pike memey ade betol cakapnye tu. So biarlah dulu sebab rezeki itu Allah dah tentukan and kite perlu berusaha yg terbaik je la.

Ok now waktu keje aku dah tamat and aku nak balik. Esok aku bukak entri baru ye kalo aku sempat..

No comments:

Post a Comment